Aktivnosti parka

3.11.2025.

Konzervatorsko-restauratorski radovi na dvije slike iz brijunske Zbirke umjetnina

Najstariji dio brijunske Zbirke umjetnina čine djela nastala od polovine 19. st. do tridesetih godina 20. st. koja vezujemo uz nekadašnje vlasnike brijunskog otočja, obitelj Kupelwieser. Među tim djelima nalaze se i dvije umjetničke slike, ulja na platnu, autora Cipriana Mannuccija (1882–1970). nastale 1923. god. u Veneciji. Slike prikazuju portrete talijanskog kralja Viktora Emanuela III. (1869-1947) i kraljice Jelene (1872-1952).

Talijanski slikar Cipriano Mannucci svoje formativne dane provodi u Parizu gdje aktivno sudjeluje u kulturnoj klimi grada slikajući većinom pejzaže i žanr-scene te izlažući u pariškom Salonu. Nakon Prvog svjetsko rata vraća se u Italiju, a u njegovim djelima sve više prevladavaju portreti. Izlaže u Londonu, Edinburghu, Brisselu i Antwerpenu, a djela su mu tražena i među američkim kolekcionarima.

Brijunske slike „Portret talijanske kraljice Jelene“ i „Talijanski kralj Viktor Emanuele III“ vezuju se uz nekadašnjeg vlasnik otočja Karl Kupelwieser (1872–1930), sina Paula Kupelwiesera (1843-1919) koji nakon očeve smrti preuzima upravljanje otočjem. Završetkom Prvog svjetskog rata Brijuni postaju dijelom Kraljevine Italije i mijenjaju smjer razvoja. Prepoznatljivost otoka kao lječilišta i odmarališta za do tada najbrojnije goste iz Austrije više nije aktualna, a otoci se počinju razvijati i promovirati kao mjesto mladosti, sporta i zabave. Novu klijentelu čine većinom gosti iz Italije, ali i iz drugih krajeva Europe i svijeta. Upravo ovom razdoblju pripadaju i dvije umjetničke slike talijanskog autora Mannuccija koje je za plesnu dvoranu nekadašnjeg hotela Carmen naručio, tadašnji vlasnik Brijuna, Karl Kupelwieser. Prema pisanju otočkog liječnika, Otta Lenza (1872-1959), inauguraciju slika Karl je proslavio banketom u plesnoj dvorani koji je priredio za čelnike vojnih i civilnih vlasti Pule u znak zahvalnosti talijanskoj vladi.

Cjeloviti restauratorsko-konzervatorski radovi na slikama provedeni su tijekom 2025. godine od strane Studia Restaura iz Pule. Većim dijelom radovi su financirani sredstvima Ministarstva kulture i medija. Zahvaljujući provedenim radovima zaustavljen je proces otpadanja boje na slikama, sanirana su oštećenja originalnog nosioca, ponovno je fiksiran nestabilni sloj preparacije i boje, a na većim oštećenjima primjerenom tehnikom retuša rekonstruirana je izgubljena forma.

Ove umjetničke slike, koje do sada nisu bile izlagane kako zbog potrebe za restauracijom tako i zbog nedostatnog prostora stalnog postava u NP Brijuni, biti će izložene u novom stalnom postavu po njegovom otvaranju u vili Kupelwieser. Realizacijom novog muzejskog postava posjetiteljima će se na sveobuhvatniji način približiti otočje s kraja 19. i početka 20. st. kao i zasluge Paula Kupelwiesera u stvaranju modernih Brijuna. U novom postavu izložiti će se građa do sada nedostupna javnosti među kojom će svoje mjesto pronaći i dva ulja na platnu Cipriana Mannuccija „Portret talijanske kraljice Jelene“ i „Talijanski kralj Viktor Emanuele III“.

Tekst: Snežana Smolić, NP Brijuni

Foto: Marko & Lara Tišljar