CIRCUS MEME

Projekt CIRCUS MEME talijanske umjetnice Fabiole Faidiga predstavljen je 26. svibnja 2012. na Velikom Brijunu, a obuhvaća nekoliko razina prezentacije, koncepcije i percepcije; spomenik slonu Sonyju ekvilibristički performans, izložbu fotografija, te video projekcije.
Ideja o osmišljavanju ovog umjetničkog događaja rodila se upravo na Brijunima pri prvom susretu umjetnice sa indijskim slonom Sonyjem, veličanstvenom životinjom koja je 1972. godine stigla na otočje kao poklon indijske premijerke Indire Gandhi predsjedniku Jugoslavije Josipu Brozu Titu.

U središtu projekta je Sony, ikonografski simbol pamćenja koji u sebi čuva bezbroj povijesnih poveznica i događanja. Koristeći tu višeznačnu simboliku umjetnica obrađuje temu sjećanja, odnosno, kako sama kaže: “složenog odnosa između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti” i prepoznaje u slonu mogućnost prevladavanja povijesti i kretanja ka aktivnom zaboravu, onom koji ne zaboravlja činjenice, već svjesno rasterećuje; oslobađa od bremena prošlosti, ostavljajući tako prostor za nove životne mogućnosti.

U samom nazivu projekta prepoznajemo dvoznačnost, igru riječi u kojoj uz pojam “circus”, uvjetovani našim zapadnjačkim poimanjem, vežemo sliku slona, a koja je i potvrđena sugestivnim performansom ekvilibrista u cirkuskoj maniri. Ali, kako objašnjava kustosica izložbe Maria Campitelli, “cirkus znači i krug/ciklus, poput reaktivacije, ponovnog stavljanja u opticaj procesa  svijesti i slobodnog htijenja u kojem  memi (etimološki korijeni riječi, jedinica memorije, doživljeni poput evolucije analogne evoluciji gena u biološkom kontekstu) mogu biti prepoznati i mogu se, u cirkuskoj igri, razvijati, širiti i transformirati.”

Umjetničko rješenje podrazumijeva korištenje različitih medija. Spomenik Sonyju ručno je isklesan od polistirola u prirodnoj veličini, obložen auto-kartama gradova koji ga sudbinski određuju u putovanju koje je istovremeno realno i imaginarno: New Delhi (glavni grad države u kojoj je Sony rođen), Beograd (glavni grad države koja je prihvatila Sonyja), Brijuni (otočje na kojem je Sony boravio većinu svog života), Zagreb (glavni grad države u kojoj je Sony živio),Trst (grad u kojem je osmišljen projekt CIRCUS MEME), Berlin (grad kojeg je Sony posjetio u metaforičnom obliku). Skulptura je postavljena na brežuljku u neposrednoj blizini glavne brijunske luke.

Vizualizacija se nastavlja kroz nekoliko ciklusa fotografija u crkvici Sv. Roka koje prikazuju neočekivane usporedbe fragmenata prirode sa fragmentima slonove kože, dok tri video prikaza na vrlo suptilan i poetičan način upotpunjuju spoznaju o Sonyju, kroz svojevrsno fotografsko putovanje površinom kože impresivne životinje, prikaz jednog tipčnog dana u životu Sonyja i njegove družice Lanke, te intervju sa Sonyjevim dugogodišnjim timariteljem, Timotejem Pejinom. Na otvorenju tri su video uratka bila prikazana u ljetnom kinu koje je smješteno u jednom od brojnih brijunskih kamenoloma.

Koristeći Sonyja kao bezvremensku i snažnu metaforu, autorica Fabiola Faidiga uspijeva prenijeti utopijsku poruku o mogućnosti prevladavanja tereta prošlosti, o mogućnosti aktivnog zaboravljanja, svjesnog otpuštanja i opraštanja.